![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
Ćwiczenia, lekcje Metody Feldenkraisa
Ogólne zasady wykonywania lekcji Metody FeldenkraisaW czasie wykonywania lekcji ważne jest, aby bacznie obserwować siebie, swoje ciało, swoje reakcje. Aby to zapewnić dobrze jest mieć chwilę spokoju i nie być rozpraszanym.Ruchy należy wykonywać pomału i tylko w takim zakresie, aby nie powodować bólu, rozciągania i nadmiernego napięcia mięśni. Jeśli nawet najlżejszy i najmniejszy ruch powoduje ból należy sobie ten ruch wyobrazić. Ruch wykonany w wyobraźni ma takie samo znaczenie z neurologicznego punktu widzenia jak ruch wykonany w rzeczywistości. Robiąc ruch w rzeczywistości oraz go sobie wyobrażając, tworzymy nowe drogi i połączenia nerwowe w korze mózgowej. Między ruchami należy chwilę odpocząć nie dlatego, że ruchy są męczące ale dlatego, aby zaobserwować zmiany, które są wynikiem konkretnej kombinacji ruchowej. Wolne tempo wykonywania ruchów daje nam możliwość obserwowania większej ilości szczegółów. Daje nam to również czas na skoordynowanie często nowego ruchu. Nie oznacza to, że Feldenkrais był adwokatem powolnego poruszania się. Pamiętajmy, że był wybitnym judoką. Doceniał jednak fakt, że każdy ma swoje własne tempo przyswajania umiejętności i należy takie stworzyć warunki, aby każdy miał szansę tę umiejętność posiąść. Delikatność jest kolejną cechą, na którą zwracamy uwagę podczas wykonywania lekcji. Zmniejszając wysiłek jednocześnie zwiększamy naszą wrażliwość na bodźce i na zmiany położenia części ciała względem siebie. Obserwowanie różnic jest przez to łatwiejsze a przecież proces uczenia jest nieodłącznie związany z możliwością różnicowania. Powodowanie bólu podczas ruchu świadczy o pobudzaniu receptorów bólowych, które sygnalizują, że tkanki narażone są na uszkodzenie. Jednocześnie powoduje to powstanie odruchu obronnego mięśni, który polega na nadmiernym napięciu, w celu niedopuszczeniu do ruchu powodującego ból. Sytuacja taka nie sprzyja procesowi odkrywczemu i tworzeniu nowych wzorców ruchowych. Jedną z ulubionych metafor Feldenkraisa było powiedzenie "You can't smoke and kiss at the same time?, czyli: nie można palić papierosa i całować w tym samym czasie. Jakże obrazowe przedstawienie tak ważnej cechy układu nerwowego. Mianowicie mięsień jak jest zaangażowany w jedną czynność, nie jest w stanie zaangażować się w tym samym czasie w inną. Wracając, więc do bólu, jeśli mięsień jest napięty z powodu odruchu obronnego (z powodu bólu) nie będzie miał szansy w uczestnictwo w nowym, innym od nawykowego ruchu. A zatem - pomału, delikatnie, w wygodnym zakresie, z wnikliwym obserwowaniem siebie. Kolejna ważna kwestia, to że te lekcje nie są do poczytania.
To jest zestaw ćwiczeń do zrobienia i doświadczenia na sobie! To ważne. Jest
diametralna różnica między przeczytaniem lekcji a zrobieniem i doświadczeniem jej. Zatem jeśli wydaje
Ci się, że sobie o tym poczytasz i to wystarczy, to szkoda Twojego czasu. Życzę teraz dobrej zabawy i wielu ciekawych doświadczeń. Masz pytania? Dzwoń lub pisz! Jacek Paszkowski [wróć na początek] |
Lista lekcji:
Lekcje opracował i przygotował: Jacek Paszkowski mgr rehabilitacji ruchowej Certyfikowany Nauczyciel Metody Feldenkraisa |