Lekcje audio, mp3 - słuchaj i ćwicz


Instrukcja obsługi lekcji online

Czyli jak odnieść maksimum korzyści z ćwiczenia lekcji Metody Feldenkraisa.

UWAGA. Jeśli wykonujesz lekcje Feldenkraisa po raz pierwszy, przeczytaj tę instrukcję.

  • Wykonuj ruchy powoli. Czas jest bardzo ważnym elementem w Metodzie Feldenkraisa. Wiele z tych ruchów, z którymi będziesz eksperymentować, to prawdopodobnie nowe ruchy i potrzeba czasu by je odkryć, zasymilować i zintegrować. By poczuć jak ciało się porusza i zmienia w wyniku wykonywania tych ruchów. Daj sobie czas, rób ruch w swoim, komfortowym tempie.
  • Pozostawaj w zakresie komfortu. Wykraczanie poza jego zakres wiąże się z ryzykiem przeciążenia struktury. Dodatkowo, nasz układ nerwowy najlepiej asymiluje nowe informacje, gdy pozostajemy w komfortowym i bezpiecznym zakresie. Jeśli pojawi się ból, zrób mniej, wolniej, delikatniej. Ból jest drogowskazem by próbować innego ruchu. Trochę tak jak zabawa w ciepło i zimno. Jeśli pojawia się dyskomfort lub opór, który chcesz pokonać zwiększając wysiłek to tak jakbyśmy słyszeli "zimno". Zmień kierunek aż usłyszysz "ciepło", któremu towarzyszy większa lekkość, łatwość i komfort, swobodny oddech. Oddech może być Twoim przewodnikiem. Jeśli go wstrzymujesz, może to oznaczać, że w ruchu, który wykonujesz warto coś zmienić, np. kierunek, ułożenie części ciała, tempo, zakres itd.
  • Wykorzystaj potęgę swojej wyobraźni. Część tych ruchów możesz śmiało "przerobić" w swojej głowie. Wyobraź je sobie najpierw, tak dokładnie i precyzyjnie jak potrafisz. Szczególnie jeśli jakiś ruch jest trudny lub bolesny, wyobraź go sobie najpierw. Wykorzystując swoją wyobraźnię szybko odkryjesz jak potężnym narzędziem jest Twój umysł i jaki jest jego potencjał w usprawnianiu ruchu i działania w ogóle. W tym celu możesz zatrzymać nagranie w dowolnym momencie i po chwili do niego powrócić.
  • Odpoczywaj często. Tak często jak TY tego potrzebujesz. Mimo, że ruchy należy wykonywać w komfortowym zakresie to ich odmienność od tych wykonywanych na co dzień może powodować napięcie mięśni, które do tej pory nie były używane w ten sposób. Dlatego też ważne jest częste odpoczywanie. Również w tym czasie dajemy sobie szansę na odczuwanie zmian następujących w ciele oraz pozwalamy by układ nerwowy przyswajał nowe informacje. Należy także pamiętać, że każdy uczy się w swoim tempie. Jednemu potrzeba więcej powtórzeń by się czegoś nauczyć, innemu mnie. To samo z odpoczynkiem. Jedni potrzebują go więcej niż inni.
  • Pomiędzy lekcjami w życiu codziennym. Zwracaj uwagę jak dana lekcja wpłynęła na to jak się czujesz, jak się poruszasz, postrzegasz siebie i otoczenie podczas codziennej aktywności. Zwróć uwagę na codzienne czynności, na to jak chodzisz, sięgasz po coś, czy obracasz się itd. Próbuj też nowych sposobów wykonywania codziennych czynności, korzystając czy to z nowych umiejętności nabytych w czasie lekcji czy tez podążając za swoją ciekawością, kreatywnością i chęcią eksperymentowania.
  • Eksperymentuj. Można potraktować te lekcje jak inspirację, garść pomysłów do dalszej własnej pracy, do odkrywania nowych ruchów we własnym zakresie. Te lekcje często uruchamiają ciekawość ruchu, ciała. Wykorzystaj to i podążaj za impulsem swojej kreatywności. Można to robić po lekcji, albo też w trakcie. Możesz zatrzymać nagranie i w tym czasie poeksperymentować z własnym pomysłem z ciała i umysłu.
  • Na koniec, pragnę przypomnieć, że Metoda Feldenkraisa jest metodą edukacyjną a nie terapeutyczną. Jej zamiarem nie jest leczenie jakichkolwiek dolegliwości. Jeśli masz wątpliwości - pytaj.
  • Do dzieła. Teraz rozłóż sobie matę lub koc, daj sobie tyle czasu ile widzisz, że trwa lekcja, którą chcesz zrobić i kliknij na ikonkę MP3 przy tej lekcji.

Dobrej zabawy. Jacek Paszkowski.

17. Przekładanie stóp trzymając rękami.*    Czas 15:40

Zabawa ruchowa, gdzie eksperymentujemy z tym jak przełożyć nogi z jednej strony na drugą nie puszczając stóp rękami. Oczywiście ta lekcja jest okazją do uświadomienia sobie funkcjonalnych rel~cji między miednicą, kręgosłupem i klatką piersiową w tym konkretnym ruchu, do którego niezbędne jest zintegrowane połączenie tych wszystkich elementów. Dość wymagająca ruchowo.    

18. Zgięcie w bok na brzuchu z obracaniem bioder    Czas 17:00

W pozycji leżenia na brzuchu łączymy ruch zgięcia, czyli wydłużania i skracania boków tułowia z ruchem skrętu. Kompleksowy ruch angażujący całe ciało, uruchamiający kręgosłup, klatkę piersiową i biodra.    

19. Pociąganie ręki kolanem z odchyleniem głowy    Czas 17:00

W pozycji leżenia na plecach trzymamy kolana rękami. Oddalając kolano od głowy pozwalamy (a przynajmniej taka jest intencja tego ruchu), aby wraz z tym ruchem bark (lub barki) uniósł się od podłogi. Ponieważ głowa zostaje na podłożu, w tym ruchu musi się ona odchylić do tyłu, w innym przypadku będzie powodować to nadmierne napięcie. Ważne by robić ten ruch BARDZO delikatnie, zwłaszcza, gdy robisz tę lekcję po raz pierwszy a już szczególnie jeśli masz problemy z odcinkiem szyjnym kręgosłupa.    

LEKCJA MIESIĄCA - kwiecień 2017
Ze sfinksa na plecy  


LEKCJE RUCHOWE NA CD

Lekcje umieszczone poniżej są bardzo różne, od lekcji na oczy, ruchy żuchwy i języka, przez delikatne ruchy całego ciała lub jego części do obszernych, często nawet dynamicznych lekcji. Te lekcje to wszechstronne ćwiczenia dotyczące wielu aspektów funkcjonowania ruchowego.

UWAGA: lekcje, które są bardziej wymagające ruchowo są oznaczone gwiazdką *

Krótkie lekcje
z Metody Feldenkraisa

Wszystkie 55 lekcji umieszczone są na 13 płytach CD w zestawie pt. "Krótkie lekcje z Metody Feldenkraisa" dostępne na naszych stronach. Przejdź do sklepu »

WAŻNE!

Nie wyrażam zgody na rozpowszechnianie i publikowanie zamieszczonych na tej stronie lekcji ruchowych.